Experimenteel Drukwerk (2018)

Schubert en de dood

Na een privé-concert met drie liederen door de Schubert-workshop en een korte „meet & greet” met de zangers, gingen de grafici aan het werk om één van de liederen in beeld te brengen.

Mijn keuze viel op Erlkönig, waarvan ik de vijf stemmen wilde weergeven: de verteller, de vader, het kind, Erlkönig, en de instrumentale stem van de piano. In elke maat overheerst wel één stem, terwijl door alles heen het jachtige pianoritme maar doorgaat, tot vlak voor het einde.

Ik kon het lied natuurlijk weergeven zoals bladmuziek of een gedicht, met de regels onder elkaar. Maar toen ik bij de materialen een kassarol tegenkwam, wist ik dat het op die lange strook ging komen, alle maten achter elkaar.

In Schuberts Erlkönig hebben de verschillende stemmen hun eigen stempels gekregen in de vorm van kleine vierkante linoleumsnedes. Op de achterkant van het halfdoorschijnende papier heb ik het doorgaande pianoritme afgedrukt, op de voorkant de stemmen.

Schuberts Erlkönig

Piano-inleiding

Verteller: Wer reitet so spät durch Nacht und Wind?

Vader: Mein Sohn, was birgst du so bang dein Gesicht?

Kind: Siehst Vater, du den Erlkönig nicht?

Erlkönig: Meine Mutter hat manch’ gülden Gewand.
Kind: Mein Vater , mein Vater, und hörest du nicht, …

Erlkönig: Und bist du nicht willig, so brauch’ ich Gewalt.
Kind: Mein Vater, mein Vater, jetzt faßt er mich an!

Verteller: In seinen Armen das Kind war tot.

Gesynchroniseerd met de uitvoering van
Dietrich Fischer-Dieskau (bariton) en Gerald Moore (piano) uit 1970.
Voor het beste resultaat:
open de uitvoering in een apart venster naast het huidige,
start dan dit filmpje, en start direct daarna de uitvoering.

De andere liederen van Schubert waren Der Tot und das Mädchen en Gretchen am Spinnrade.

Oplage 60

Nadat we uiteenlopende technieken hadden verkend (van linosnede tot Yves Klein bodyprint), moesten we in één dag elk een drukwerk maken in een oplage van 60. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk, maar we haalden allemaal nét de deadline.

We stelden 60 setjes samen van 16 verschillende prints. 17 daarvan hielden we zelf, de overige 43 waren voor belangstellenden.

Een van de aanleidingen voor mijn druksel was de tentoonstelling van mijn moeders werk („Riek Smagge-Rouma: Levens Kunst”) die mijn broer en ik (en mijn gezin met aanhang) in juni 2018 in het ouderlijk huis hadden georganiseerd. Ik heb „Gotisch” schrift en het voor ons moeilijk leesbare Sütterlinschrift gebruikt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is tod-leben600.jpg
Tod – Leben
Sjabloondruk (spuitbusverf) en linosnede.

P.S.: De kaartjesfabriek heeft afgelopen woensdag weer een bescheiden oplage gedraaid voor Allerzielen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d