Toon en taal
Het was op 1 februari DoS-achtig druk op de site van Buitenkunst1 dus het kostte wat moeite, maar het lukte om ons in te schrijven voor de workshops “Zitten” en “Operahelden”. Sinds kort ontwerp ik weer T-shirts voor onze week: vorig jaar zongen we allebei Haydn en Brahms bij JanJoost van Elburg, en kon ik spelen met een melodie- en een baspartij uit de Sint-Antoniusvariaties. Deze keer kon ik een zin bouwen.
Bij het zoeken naar een bruikbaar portret van Maria Callas (wie anders) ontdekte ik een stoel met de naam Callas en met een ritssluiting achter op de rugleuning. Alsof het zo moest zijn. Die ritssluiting heb ik niet achterop de shirts gezet, dat bedacht ik jammer genoeg pas bij het schrijven van dit stukje. Maar twee stoelen op mijn T-shirt en Maria met een diva-hoed op dat van Corrie leverden toch iets leuks op.
Kees, die de Operahelden begeleidde, dacht even dat Corries shirt ergens te koop was. Helaas, dit is het enige.
Het was een heftige week, en niet alleen vanwege de tragische aria’s die de Operahelden lieten meebeleven. Zo hielp Christina Völtl Corrie over een drempel heen om nu eens superieur voluit te zingen. Inderdaad: “Ik zing zó Callas er uit!”
Andere zangers maakten ook veel indruk. De workshop rond de liedjes van Theo Nijland bracht drie mooie theatrale presentaties, en een jonge zangatelier-deelnemer trad overtuigend op met het prachtige “Ease My Mind” van Ben Platt. Het hoogtepunt was echter een klein concert op vrijdag tussen de middag. Daar wist een Operaheldin mij tot tranen te roeren met Margarita’s aria “L’altra notte in fondo al mare” uit “Mefistofele” van Boito. Toen ze het van Corrie hoorde was ze er zelf verbaasd over. Té bescheiden, sommige mensen weten zelf niet wat ze in huis hebben. Zoek de aria zelf maar op, alle grote sopranen hebben hem gezongen.
Verder kwamen we reeds bij aankomst Martine, onze trouwambtenaar tegen, die toevallig(?) dezelfde week ging “Spelen met taal”. Later in de week bevond ik mij aan de ontvangende zijde van een monoloog van haar, en daarna nog van twee anderen. Het was intiem, bijzonder, en heel exclusief: er waren slechts 26 mensen uitgenodigd.
Zitten in het klein
Zondagochtend keken de Zitters Hans Frings’ bibliotheek door, op zoek naar het beste (leukste / mooiste / bijzonderste) en het ergste (lelijkste / walgelijkste / onhandigste) zitgeval. Dat lukte wel, ik vond aardig wat interessant meubilair, van lelijk tot vunzig tot grappig tot bizar. ’s Middags kwam ik met de ruimtelijke miniatuurschetsen in ijzerdraad en klei wat moeizaam op gang, maar daarna werd het een fijne week, waarover later …
Links een “i”-barkruk (het krukje viel wat hoog uit), waaraan ik maandagochtend het rode bolletje heb toegevoegd. Rechts een poef in de vorm van de Z van Zitten (of de S fan Sitte).
- Buitenkunst organiseert workshops, voorstellingen, ateliers, concerten, programma’s op maat, gesprekken en meer, op het gebied van theater, dans, muziek, schrijven, beeldende kunst, fotografie en video. Dit doen ze op twee locaties: Buitenkunst Randmeer en Buitenkunst Drenthe. Professionele kunstenaars, schrijvers, theatermakers, muzikanten e.d. geven hier vanaf het Hemelvaartweekend tot eind augustus workshops aan beginners & gevorderden in alle leeftijdscategorieën (vanaf 3 jr.). Tijdens de workshopweekends & weken verblijf je (in eigen tent) op het kampeerterrein van Buitenkunst. ↩︎